Wanneer Raspbian opstart is het mogelijk om Apps op te starten.
Om de App te kunnen starten is een [desktop entry] vereist. Een [Desktop Enty] is vergelijkbaar met een snelkoppeling op een desktop welke meerdere opties kan bevatten.
Om te beginnen heb je Raspbian jessie of hoger nodig en genoeg (sd) ruimte om de [Desktop Entry] te kunnen maken.
Open LXTerminal en typ de volgende regels:
cd /home/pi/.config
mkdir autostart
cd autostart
Nu is er een map "autostart" gemaakt in
/home/pi/.config waarmee we automatisch bestanden kunnen laten uitvoeren. Verder gaan we een [Desktop Entry] maken waar we enige informatie kunnen geven aan Raspbian zodat deze GPIO kan uitvoeren.
In de LXTerminal typ het volgende (verander programmanaam door de naam van je programma):
sudo nano programmanaam.desktop
Er opent nu een scherm waarin we de [Desktop Entry] kunnen aanmaken. Typ de volgende regels in:
Wijzig "programmanaam" met de naam van het programma.
Wijzig "/home/pi/programmanaam" in het volledige bestandspad naar de App executable.
Wijzig "Teminal=false" naar "Terminal=true" als je een terminal venster naast je app wilt behouden.
[Desktop Entry]
Name=programmanaam
Exec=sudo /home/pi/programmanaam
Type=application
Terminal=false
Nu kan het "nano" bestand opgeslagen worden met CTRL+O en daarna CTRL+X om op te slaan en te sluiten.
Reboot nu je Raspberry Pi 2 om te zien dat het programma opstart.
sudo reboot
Als het niet werkt, kun je het bestand rustig aanpassen door het volgende command te gebruiken:
sudo nano /home/pi/.config/autostart/programmanaam.desktop
vergeet niet "programmanaam" te wijzigen in het echte programmanaam.
Success!