dinsdag 29 september 2015

Bug in mijn broncode gevonden, wat nu?

Debuggen! 
Debuggen is het opsporen van fouten in de broncode, maar hoe werkt dit het beste?
Het beste is om vaak te controleren op fouten door middel van Exceptions. Gebruik Try... Catch hiervoor. 

Met Try...Catch kun je gemakkelijk fouten "Trappen" (blokkeren) en opvangen. Dit verbeterd de gebruikerservaring en voorkomt nare problemen. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld bij een TCPSocket of HTTPSocket waarbij de x.LastErrorCode veelal gebruikt wordt.
Bij het debuggen (testen) van een programma (Run) kunnen soms fouten voorkomen waardoor het programma pauzeerd. Tijdens dit moment kan er gekeken worden waar de fouten vandaan komen in de Xojo IDE. Het is altijd aan te raden om #if...#endif te gebruiken tesamen met System.Debuglog( "Deze regel wordt gelogd door het systeem")

#if...#endif 
Deze if-statements worden gebruik om per platform (target) aan te geven dat de broncode in deze statement gebruikt dient te worden. Een voorbeeld is bij een Applicatie voor de mac & windows een windows-specifieke functie aan te roepen zoals: 

 Ook is dit handig om aan te geven dat een bepaald stuk broncode alleen uitgevoerd dient te worden tijdens DebugBuild






 Als het programma op de juiste manier debugged is, zal de eindgebruiker een betere gebruikerservaring hebben en de ontwikkelaar zal minder hoeven zoeken naar de fouten.
Happy coding..;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten